Qigong

Oefeningen om je gezondheid dagelijks te onderhouden

Ik ondersteun een voedings- en leefstijladvies naar wens met eenvoudige, effectieve oefeningen uit de Chinese bewegingsvorm Qigong.

Beweging: goed voor je conditie

Voldoende bewegen is onmisbaar voor een goed functioneren van je lichaam. Fysieke beweging:

  • stimuleert de spijsvertering;
  • vergroot de verbranding van een te veel aan opgeslagen vetten;
  • verbetert de bloed- en zuurstofcirculatie in het lichaam, waardoor de organen beter worden gevoed;
  • versterkt de spieren;
  • houdt de gewrichten soepel.

Regelmatig bewegen draagt in belangrijke mate bij aan het verminderen van spanningen en het opbouwen en behouden van een goede weerstand tegen ziekten.

Veel mensen beoefenen een sport als manier om te bewegen, maar staan in het dagelijks leven weinig stil bij de bewegingen die ze maken. Juist hier is een grote winst te halen, want veel fysieke kwalen en klachten ontstaan of verergeren (mede) door een ongemerkt verkeerd gebruik van het lichaam en een slechte houding. Te veel spanning is vaak de boosdoener.

Bewust bewegen: ontwikkel je lichaamsbewustzijn

Qigong zijn eeuwenoude Chinese gezondheidsoefeningen, gericht op het verminderen van spanning en het verbeteren van de energiedoorstroming in het lichaam. De oefeningen combineren aandacht voor een zachte, diepe ademhaling en een juiste houding/structuur van het lichaam met het reguleren van je gedachten om tot een kalme geest te komen.

Qigong: de signalen van je lichaam

Qigong is een vorm van bewegen als middel om je lichaamsgevoel te ontwikkelen en je lichaamsbewustzijn te vergroten. Je leert luisteren naar wat de fysieke sensaties en gevoelsmatige signalen van je lichaam je vertellen. 

Door met aandacht te leren bewegen voel je veel eerder en bewuster de signalen die wijzen op een verstoring: stijfheid, beursheid, pijn, koude, kramp. Je hebt geen meetapparaten nodig: leren luisteren naar je lichaam is de beste manier om te weten hoe het met je gaat, en daarnaar te kunnen handelen.

Qigong oefeningen: eenvoudig en effectief

De oefeningen kunnen staand, zittend en liggend worden gedaan, gewoon thuis in de kamer of in de tuin. Veel bewegingen zijn gericht op het ontspannen stretchen van het lichaam:

  1. het losdraaien van de wervels, spieren, pezen en gewrichten;
  2. het intern masseren van de organen, waarmee de doorstroming van bloed, zuurstof en energie wordt gereguleerd en verbetert.

Door spanningen te stretchen en door middel van draaibewegingen als het ware ‘uit het lichaam te wringen’, kan voorkomen worden dat kleine blokkades uitgroeien tot (chronische) kwalen.

Qigong is lichaamsgymnastiek en meditatie ineen

Lichaam en geest vormen één organisch geheel en beïnvloeden elkaar constant in het streven naar een balans, maar het is de geest die het lichaam aanstuurt en daarmee de energie leidt.

Het leren reguleren van je gedachten heeft een sterk positieve, balancerende invloed op je gezondheid: een druk, vol hoofd zal nooit gaan leiden tot een soepel en relaxed lichaam. Alleen een heldere, kalme geest kan goed de aandacht sturen.

Qigong is bewegen om in balans te komen

De gezondheidsoefeningen zorgen voor een fysiek betere houding, een diepere ademhaling en een betere circulatie; energetisch gezien reguleren zij mentale en emotionele spanningen.

Ik laat je graag ervaren hoe effectief en weldadig de oefeningen werken voor je lichaam en geest.



Meer informatie over Qigong?

Stel gerust je vraag via het contactformulier of maak een afspraak.

Liever bellen? Bel dan naar: 06 516 908 16