Mijn visie op voeding

Mijn visie op voeding

In mijn praktijk werk ik met kennis en inzichten vanuit een aantal aandachtsgebieden die nauw met elkaar samenhangen:

  • Inzichten vanuit de Westerse voedingsleer, waarin de werking van voedingsstoffen centraal staan, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen.
  • Inzichten vanuit de Chinese voedingsleer, waarin wordt gekeken naar de juiste balans tussen koelende en verwarmende stoffen en de energetische werking van smaken.
  • De keuze voor kwaliteit van natuurvoeding.

De Westerse voedingsleer

De Westerse voedingsleer richt zich op de biochemische werking van voedingsstoffen in ons lichaam als koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen en spoorelementen.

Belangrijk voor een goede spijsvertering en omzetting van voedingsstoffen in energie zijn de zogenaamde essentiële aminozuren (vetzuren), die het lichaam niet zelf kan aanmaken en die je dus door middel van je voeding binnen moet krijgen. Ook vitamines kan ons lichaam zelf niet produceren (met uitzondering van vitamine D en K), maar zijn wel noodzakelijk voor een goed functioneren van de fysiologische processen.

Daarnaast heeft de Westerse voedingsleer in toenemende mate aandacht voor de gezondheidsproblemen die ontstaan wanneer wij te veel sterk geraffineerde en verontreinigende stoffen binnenkrijgen, zoals witte suiker, zout, verharde vetten, conserveringsmiddelen en resten van zware metalen die het lichaam overbelasten en ondervoeden.

Met een persoonlijk voedingsadvies wordt een te kort en een te veel aan voedingsstoffen in balans gebracht.

De Chinese voedingsleer

Om klachten te herstellen en genezing te stimuleren kijkt de Chinese voedingsleer naar het totaalbeeld van de gezondheid, de individuele conditie en mate van energie. Daarbij wordt de verwarmende / koelende werking van voeding en de ‘energetische richting’ van smaken ingezet om tot een optimale weerstand en energiebalans te komen.

Het klinkt abstracter dan het is: iedereen kent de ervaring dat zure smaken koelen en energie naar binnen trekken, zoals een verfrissende citroenlimonade op een warme dag. Of dat scherpe, pittige smaken ons verwarmen en onze energie laten stijgen, tot zweetdruppels op je voorhoofd aan toe. De zoete smaken van bijvoorbeeld koekjes, chocolade en zoet fruit werken verspreidend en geruststellend, bitter en zout werken koelend en drogend en laten de energie dalen.

Een goede voeding kent een balans in smaken. Door bepaalde smaken in je dieet te versterken of juist te verminderen, kun je gericht de energetische werking van organen verbeteren. Een juiste balans tussen koelende en verwarmende smaken versterkt de vocht- en temperatuurhuishouding van het lichaam.

Kwaliteit van voeding

Met de kwaliteit van voeding bedoel ik de levenskracht die vers en zo min mogelijk bewerkt voedsel heeft. Vers voedsel uit de natuur bevat eenvoudigweg de meest kwalitatieve voedingsstoffen om je lichaam te voeden en de nodige hulpstoffen (vezels, vitaminen en mineralen) voor een goede vertering.

Een goede voedselkeuze is afgestemd op de seizoenen: elk seizoen geeft ons haar eigen, meest optimale voedsel in benodigde voedingsstoffen en werking. Je eet niet voor niets graag een frisgroene salade in de zomer en een voedzame, kruidige soep op een koude winterdag.



Meer informatie over de voedingsleer?

Stel gerust je vraag via het contactformulier of maak een afspraak.

Liever bellen? Bel dan naar: 06 516 908 16