Voeding & leefstijl

Wanneer er fysieke klachten of ziekten zijn ontstaan, is het functioneren van lichaam en geest in onbalans geraakt. Hoewel we vaak vooral bezig zijn met de onbalans of ziekte, is het des te belangrijker om aandacht te geven aan wat je weer gezond maakt. Dat begint met zorgen voor een juiste voeding en een soepele spijsvertering.

Of je nu worstelt met overgewicht, een lage weerstand hebt of kampt met maag- en darmklachten – een individuele en gerichte voorlichting over voeding is een onmisbare aanvulling om de balans in je lichaam te kunnen herstellen.

Hoe kan ik je helpen?

Als voedingsdeskundige en leefstijlbegeleider werk ik concreet, praktisch en ervaringsgericht. Daarbij hecht ik veel waarde aan bewustwording, want in het bewust worden van wat je doet, ligt de sleutel tot verandering.

De basis van mijn advies wordt altijd gevormd door aandacht voor je voedselkeuze en eetgedrag, want een juiste voeding is een basisvoorwaarde voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Ik zal een voedingsconsult daarbij ondersteunen met advies en begeleiding op het gebied van lichaamsbewustwording, beweging en ademhaling en samen met je kijken hoe je beter kunt zorgen voor fysieke, mentale en emotionele ontspanning.

Als voedingscoach kan ik je op verschillende manieren begeleiden:

1. Voorlichting over voedselkeuze en eetgewoonten

Goed eten begint met je bewust worden van je eetgedrag

  • Wat eet je?
  • Wanneer en hoe eet je?
  • Waarom kies je bepaalde voedselmiddelen?
  • Neem je de tijd om te eten of sla je regelmatig maaltijden over?
  • Eet je veel snacks, en weet je eigenlijk waarom?

Ons eetpatroon kent diepe wortels. Vaak zijn voorkeuren, smaken en eetgewoonten diep ingesleten in je dagelijks leven en ben je je niet goed bewust welke invloed je voeding heeft op je conditie, welzijn, stemming en mate van energie.

Je bewust worden van je voedselkeuze en eetgedrag is de eerste stap op weg naar een goede verandering.

 
2. Voedingsadvies bij eetproblemen en gezondheidsklachten

Goede voeding zorgt daadwerkelijk voor vermindering van klachten.

Voeding is een eerste levensbehoefte, maar onze relatie tot eten is complex geworden. In de grote stroom van kennis en informatie over voeding zijn we het contact met de natuur èn de natuur van ons eigen lichaam kwijtgeraakt. We zijn grotendeels vergeten hoe onze unieke spijsvertering werkt en nemen we vaak nauwelijks de tijd om te voelen wàt ons lichaam nodig heeft en hòe we reageren op een maaltijd.

Voor ons lichaam is het allemaal niet zo ingewikkeld: het wil de juiste voedingstoffen ontvangen die nodig zijn voor de continue processen van groei, afbraak, opbouw en herstel, verwarming en bescherming.

Wanneer wij te vaak kiezen voor sterk geraffineerd, ‘levenloos’ en onbevredigend voedsel, krijgen we veel slechte oliën en vetten, zouten en suikers, en te weinig vitamines, mineralen en vezels in ons lichaam. In combinatie met verkeerde eetgewoonten als slecht kauwen, te gehaast eten, te veel, te weinig en te laat eten en emotioneel snacken, verzwakt op termijn onze spijsvertering.

Het lichaam raakt gespannen en ‘vervuilt’ en kan –ook gezonde- voedingsstoffen niet meer goed verteren en omzetten. Onze gezondheid wordt aangetast en er ontstaan kwalen en klachten die bij verwaarlozing kunnen leiden tot (chronische) ziekten.

Met vers, voedzaam en zoveel mogelijk onbewerkt eten voed je je lichaam en verminder je daadwerkelijk gezondheidsklachten. Een goede balans aan voedingsstoffen en smaken beïnvloedt niet alleen onze fysieke gezondheid, maar heeft ook een sterk positief effect op de werking van onze geest. Zo leg je de basis voor een betere veerkracht, een sterke weerstand en een levendige energie.

 
3. Gecombineerde leefstijlbegeleiding

Een gezonde voeding en betere leefgewoonten zijn twee handen op één buik: samen voeden ze je leven.

Een juiste voeding is je eerste medicijn bij herstel van onbalans en ziekte, maar alleen goed eten maakt je nog niet gezond. Goede voeding werkt pas optimaal wanneer het ook goed kan worden verteerd en omgezet in waardevolle energie. Dat doen je maag en darmen niet alleen: alle systemen in ons lichaam werken samen, zijn afhankelijk van elkaar en beïnvloeden elkaar – fysiek, mentaal en emotioneel.

  • Een goede ademhaling: zuurstof is onmisbaar voor een goede verbranding en omzetting van voedingsstoffen in energie – zuurstof is onze belangrijkste bron van voeding, we kunnen geen minuut zonder. Een goede ademhaling verbetert de kwaliteit van je energie en werkt kalmerend voor lichaam en geest.

  • Een juiste houding: een rechte lichaamshouding geeft je vitale organen als longen, maag en darmen de ruimte om optimaal te kunnen functioneren en vermindert spanningen in nek, schouders en (onder)rug.

  • Regelmatige en bewuste beweging: beweging stimuleert de spijsvertering, verbetert de circulatie van bloed en energie, masseert intern de organen, houdt de gewrichten soepel en draagt in belangrijke mate bij aan het versterken van je weerstand. Voldoende beweging helpt om beter te kunnen ontspannen.

  • Het kalmeren van je gedachten: constante werkdruk, piekeren, voortdurend regelen en plannen, je zorgen maken en mentaal overprikkeld raken door lang achter schermen te zitten, creëert mentale spanningen die je gezondheid ondermijnen. Het kalmeren van je gedachten heeft een groot positief effect op je gezondheid.

  • Het reguleren van emoties: wanneer gevoelens niet doorstromen en vast komen te zitten, kunnen zij uitgroeien tot sterke emoties als groot verdriet, diepe angst, machteloosheid of voortdurende frustratie. Deze emotionele spanningen vormen één van de belangrijkste bronnen voor potentiële ziekte, omdat ze erg veel energie verbruiken en onze weerstand ondermijnen. 

  • Rust nemen: echte rust geeft je lichaam de kans haar energie volledig te gebruiken voor de noodzakelijke processen van reiniging, opbouw en herstel. Echte rust is niets doen: je lichaam laten ontspannen en de ‘radio’ in je hoofd tot zwijgen brengen.

Alle vormen van stress hebben een negatieve invloed op onze houding en ademhaling, verstoren de balans tussen beweging en rust en hebben een grote invloed op onze voedselkeuze en eetgewoonten. Door stress gaan we onregelmatig eten of maaltijden overslaan, van woede kunnen we niet eten, angst trekt onze maag samen, verdriet zoekt ‘troost’ in veel en vooral zoet voedsel. Veel piekeren en je zorgen maken leidt er vaak toe dat je minder gaat bewegen en slechter slaapt.

Door bewust aandacht te geven aan de basisfundamenten die je gezondheid vormen, help je jezelf in een goede balans te houden. Je kunt elke dag iets goeds voor je gezondheid doen.

Waarom een individueel advies?

Een goed gezondheidsadvies is altijd een individueel advies. Ieder mens heeft een unieke constitutie en een geheel eigen manier van leven met daarmee samenhangende (wisselende) energetische behoeften.

Een juiste voeding draait altijd om de vraag welk voedsel jij binnen jouw omstandigheden het beste kunt gebruiken om je weerstand en energie te versterken en je veerkracht te verbeteren. Ondanks alle goede richtlijnen en adviezen waarmee we worden overspoeld, is het belangrijk je te beseffen dat voeding niet op zichzelf werkt – voeding werkt in het lichaam van degene die het inslikt en verteert.

Goede leefgewoonten hangen samen met jouw aanleg en persoonlijkheid en passen in je werkstijl en leefomstandigheden. Door bewust aandacht te geven aan alle handelingen die je dagelijks uitvoert, verbeter je de kwaliteit van je leven: je luistert naar wat je nodig hebt om je goed te voelen en leert om het ook te doen.

Afspraak maken individueel advies

Meer informatie over voedingsadvies?

Stel gerust je vraag via het contactformulier of maak een afspraak.

Liever bellen? Bel dan naar: 06 516 908 16